tirsdag, juli 16, 2013

Andre ferieuke: Dag en

Så startet den andre ferieuken i sommer. Den første uken var ganske så behagelig og uvant at man ikke har planlagt ferien. Hjemme ferie er ikke så ille som man skulle tro, for man gjør jo helt andre ting enn det man pleier å gjøre. Behøver tydeligvis ikke å reise så langt for å få en fin uke!

Søndag reiste jeg og hentet sommergjesten for gårdsfolket. Kofferten var pakket og puta var med.
Dagen gikk med til å leke ute på gresset, både liten og stor var med. Et år for lenge siden kjøpte jeg utendørstwister. Denne har blitt plukket frem fra glemselen og tatt i bruk i år.

 
Da spillereglene aldri har blitt tatt frem og lest fungerer spillet i praksis som sisten, lett form for bryting med en liten twist av stol-leken. Det er med andre ord et ganske underholdende og aktiviserende lek for både små og store.Å lese regelboka er teite greier og det er jo mye mer spennende å finne på egne regler basert på alder og nivå til de man leker med!
Da vi var ferdige med Twister gikk det fra lek til treningsleir. Jeg fikk i hvert fall øvd opp mine talent på badminton spilling. I alle år har min lille storebror vært temmelig oppgitt over mine manglende talent i dette spillet. Har fått opp nivået eller så blir jeg snart forbigått av det kommende badmintontalentet. Vi klarte maksimalt fem pasninger.
Når lekingen var ferdig kom vi frem til at det var en kjempe god ide å reise av sted for å se på sirkus. Storbonden ville ikke være med så det ble husfrua og sommergjesten som ble med. Vi fant frem til riktig vei, til tross for at husfrua villedet frk. Hardanger noe ekstremt.  Godt man har vært ute på en kjøretur før så man ikke lot seg lure!

 
Forestillingen var fantastisk bra og totalt annerledes enn hva den var for to år siden. Jeg liker sirkus med dyr og ble helt sjarmert av kamel nummer to. Den hadde tenna på tørk så det virket som den smilte, med pukkelen på snei var det lett å finne den i showet. Vi kastet oss på sirkusets griskhet og betalte for å se dyrene etterpå. Sommergjesten, husfrua og jeg gikk bak og tittet på alle de flinke dyrene som kunne mange fine triks. Da vi kom til kamelene kom den løpende mot meg for å henge sammen med oss.
 
Utrolig sjarmerende og litt skummel, men jeg klappet den og hadde det fint i pausen sammen. Var litt engstelig da den var så høy og den var så nærme. Men ble så sjarmert at jeg nesten hadde litt lyst til å ta den med meg hjem.
Savnet klassiske sirkusnummer som løvetemmeren, verdens sterkeste mann og damen med skjegg. Men retrosirkus er vel ikke akkurat politisk korrekt og jeg er vel på gyngende grunn når man sier at man liker sirkus med dyr, for det er heller ikke politisk korrekt. Da forestillingen var over dro vi tilbake til gården og spiste middag før man gikk og tok kveldsbad. Vannet var usedvanlig freskt, men man klarte å svømme noen meter før sommergjesten ble tvunget til å svømme noen tak. Det fristet lite å ligge i telt i hagen så jeg dro hjem og sov hos meg selv. Det ble i stedet avtalt at jeg skulle komme ned og spise frost på dag en av uke to med ferie.


På dag en av andre ferieuken angret jeg litt på at man hadde avtalt å komme klokken ni. Lå desperat og forsøkte å våkne, og til alt hell klarte jeg å komme meg ut av senga og reiste ned for en skive og chai.
 
Etter å spist i en og en halv time ble det funnet frem ulike bokser som ble utdelt. Disse skulle fylles med markjordbær. Jeg gikk på med stort mot og skulle fylle boksene til randen. Typisk min flaks fikk jeg de to største begrene.
Etter å kjempet gjennom kratt og tornebusker samt at jeg var en levende buffet for myggen var frustrasjonen stor. Jeg merket konkurranseinstinktet våknet da sommergjesten kom hakk i hæl og stjal alle bærene jeg hadde tenkt å plukke. Konkurranse og trassen og sutringen som en tre åring våknet i meg da det virket som at beholderne mine aldri ville bli fulle.
Jeg fikk til slutt fylt en og en halv boks. Den ene ligger trygt bevart, og den andre halve delen ble slukt sammen med vaniljeis. Vi gikk i skogen i nærmere to timer. Etter skogsturen ble jeg sjekket for flått og andre u-lumskheter for så å reise hjem for å dusje og skifte.
Da man kom ned til gården igjen var det lunch, sommergjesten hadde bestilt akkurat det pålegget jeg ønsket meg og gleden var stor. Etter på reiste vi på en liten shoppingtur mens storbonden ble igjen hjemme alene. Der man hadde litt alenetid. Jeg slapp meg løs i garnavdelingen da det virket rimelig og bra. Valget falt på ullteppegarn i fire ulike farger. Lilla, musegrå, rosa og hvitt.
 
Resten av kvelden satt jeg og lagde bestemor ruter som skal bli ett pledd. Koselig å sitte i solveggen som var fylt med varm kveldssol med hekletøyet. Det ble laget totalt åtte ruter da jeg knotet litt med oppskriften til å begynne med. Fant ikke boka mi som jeg brukte forrige gang jeg lagde pledd så da får man vel lete litt i kriker og kroker, om man ikke har lånt den bort da. Flere lapper skal det bli og trådene skal festes litt etter litt.

Ingen kommentarer: