mandag, januar 21, 2013

Første bakeinnlegg: Foccacia

Sett ovnen på 250 grader
 
Finn deretter frem:
1 kg mel
20 gram salt
1 pakke gjær
1 liter lunkent vann
 
 
Puttes i Kenwood bollen og blandes sammen.
Når den er fin og smiiiidig som det heter så lar man hele greia stå i 30 minutter.
Tar man en titt oppi bollen etter 30 minutter har en helt utrolig ting skjedd....
Innholdet har nesten fordoblet seg!
Magi!
 
Selvfølgelig har man Kenwood Major!
Man er da ikke medlem av "Kenwood klubben" for uten grunn. Hittil er vi tre medlemmer.
Det er frk. Blå som er leder av klubben,
hr. Gammel som nylig ble meldem av klubben
også er det frk. Hardanger som fungerer som sekretær
Man legger på et bakepapir i en slik dyp langpanne.
Deretter putter du deigen oppi formen som vist ovenfor.
 
Jeg har her tømt litt olivenolje oppå også har jeg litt havsalt strødd ujevnt over.
Jeg har ikke vært i havet og plukket saltet, men fant det i butikken.
Det går nok litt raskere tenker jeg!
Kommer nok helt an på hvor mye tid man har...
 
Man slenger inn langpannen og lar den stå der i ca 25 minutter.
Når den er gyllen kan man ta den ut og voilaaaaa.
Man har laget foccacia!
 
 
Masse Foccacia!
Man kan spise med nesten en gang, eller man kan fryse ned noe, man kan gi til venner og kjente...
mulighetene er mange.
Den trenger ikke noen etterheving i hvertfall
Jeg har tenkt å ha noen til lunch i morgen også har jeg fryst ned en god del.
 
Kjekt å ha!
 

Ingen kommentarer: